Friday, September 30, 2011

Main masak-masak..... JOM!






Oh! ingin rasanya kembali ke zaman kanak-kanak
Main masak-masak.
Ambil batu dijadikan anak lesung
Cari daun-daun untuk dijadikan sayur-sayuran
Syiokkkkk ahhhh !

Anak saya tak berpeluang main macam nie dah.
Sekarang dah ada alat permainan yang berupa barang-barang dapur di rumah.
Erm! kalau mama dia rajin bolehlah guna kain felt buatkan bentuk-bentuk makanan untuk dia.
La nie mamanya yang ADO rajinnyer......




Bahan-bahan untuk hari ni .......


sebab tu saya kata main masak-masak, bahan-bahan dia cinonet jer.

sesudu makan beras perang
beberapa pokok sayur bayam
sedikit isi ikan tenggiri

Ya, puan-puan memula rebuskan beras sehingga menjadi bubur ya,
kemudian masukan isi ikan yang dah dicarik-carik
sayur bayam tu
*Saya kukus aje... masukkan bayam dalam jaring kukus, bila bubur tu dah nak kering , saya letakkan bekas tadi atas periuk bubur tu dan tutup semula tudung periuk..., biarkan dulu beberapa minit.. lepas tu angkat je la*
Sudah masak kisarkan atau lenyek sehingga mendapat tektur yang diinginkan

Inilah lunch (bubur) untuk anak kesayangan hamba hari ini.

Aeilhan dah pandai makan sekarang nie. Pandai juga memilih makanan.
Kalau tak sedap dia akan buat UWEK!UWEK!
Fuh! tak padan ngan tecik budak nie dah pandai memilih makan.

Juga setiap kali orang makan setiap itu jugalah dia nak makan. Parah macam nie.

No comments:

 

Made by Lena