Thursday, September 30, 2010

Baju tidur lagi

Salam,

Setelah projek menjahit baju tidur berdasarkan pola yang sedia ada tidak menepati kesesuaian sipemakai maka saya terpaksa melukis pola berdasarkan ukuran badan Aqeela. Saya masih boleh menggunakan pola yang sedia ada tetapi kena buat "adjustment" di beberapa bahagian. Oleh kerana saya tidak mahu merenyahkan kerja saya maka saya guna sahaja ilmu yang saya dapati sewaktu belajar menjahit dulu untuk melakarkan pola yang lain.

Pola yang dilukis berdasarkan ukuran badan Aqeela
Pola ini pada dasarnya nampak agak besar. Dah macam saiz orang dewasa la pulak. Bila selesai menjahit dan Aqeela mencubanya dia amat berpuashati kerana pyjamas ini begitu selesa untuk dia pakai. Maklumla baju tidur nie kena la selesa kan barulah lena tidur malam.

Aqeela bergaya dengan baju tidur barunya.


Baju tidur Aqeela selalunya mesti sarat dengan renda. Saya memang suka guna renda untuk baju tidur. Baju nie simple sahaja saya hanya menggunakan renda sebagai hiasan leher dan bahagian "yoke" baju.

Wednesday, September 29, 2010

Sewing Pattern

Salam,

Patern ini dah beli lama, dalam bulan April. Beli dari blog ImPianIna. Aqeela semakin membesar jadi dah tibalah masanya untuk menukar koleksi baju tidur yang dia ada. Lagipun nak sambut raya kan so kenalah buat baju tidur baru untuk dia (projek bulan puasa nie).

Oleh itu barulah pattern ini saya keluarkan daripada kotak ajaib untuk memulakan operasi menjahit. Ini kali pertama saya menggunakan patern yang sedia ada untuk menjahit baju Aqeela. Ini adalah download pattern. Maka kerjanya agak renyah sedikit pada awal pembikinan baju ini.

Pertama sekali kena cantum-cantumkan patern dari kertas A4 menjadi satu pola yang lengkap. Oleh kerana saya tidak membaca arahan mencantum patern dengan teliti maka terdapat sedikit kesilapan dalam mencantum kertas-kertas A4 ini di mana saya mendapat pola patern yg lengkap tetapi ada bahagian-bahagian yang lari daripada margin. Apa nak buat salah sendiri tak baca arahan dengan betul.

Ini adalah patern asal :-

Nampak terletak dan cantik jer di pakai oleh si pemakai.

Inilah pulak hasil kerja saya :-




Saya potong pola ukuran mengikut saiz umur Aqeela tanpa membuat sebarang "adjustment" berkenaan dengan ukuran sebenar Aqeela. Nampaknya saya tidak boleh ikut 100% saiz pola yang disediakan. Bahagian kelengkang seluar dan lubang lengan agak sempit. Makanya baju tidur Aqeela yang berikutnya saya terpaksa melukis pola sendiri.

Ini satu lagi patern yang saya beli dari ImPianIna. Masih dalam kotak ajaib tak tau bila pulak nak guna pattern nie coz saiz patern nie totally lari daripada saiz Aqeela.

Friday, September 24, 2010

Raya ke 4 - Aktiviti Memancing

Salam,

My hubby kalau balik kampung tak senang duduk kalau tak pergi memancing. Kalau dah hobi tu tak boleh nak larang kan? Raya-raya pun nak pergi memancing. Tapi kali nie yang bestnyer saya pun ikut sekali. Bawa anak dan anak sedara sekali. Cadangnya nak berkelah atas rakit memancing (titi) bersama ngan biras saya sekali. Malangnya biras saya tak dapat join sebab anak kecik dia dah terlebih beraya perut dah meragam. So saya, Aqeela dan 2 orang anak sedara jer yang join aktiviti memancing dan berkelah di atas rakit memancing.

Selalu hubby dan adik2nya memancing atas bot tetapi kali nie dia ajak saya menikmati pemandangan tengah laut di atas rakit yang di sediakan untuk orang memancing. Saya sendiri tak tau kenapa saya boleh ikut saranan hubby hari tu. Bila dah naik bot baru saya terfikir kenapala saya ikut hubby gie memancing. Bila dah sampai kat Rakit Memancing dan duduk atas rakit tu lagi saya rasa napela saya boleh ikut dia org pergi memancing. Memancing nie benar-benar memerlukan kesabaran. Lama juga nak tunggu ikan makan umpan. Aduh.... sabar jer la kalau lepak kat rumah dah tentu saya dok bergolek kat atas sofa. Hehe saya memang asyik nak bergolek jer kebelakangan nie. Pantang ada peluang.


Atas bot on the way nak pergi Rakit tempat orang memancing.

Nie Pak Itam, yang selalu melayan karenah anak sedaranya pergi memancing. Setiap kali pulang kampung, hubby mesti ajak Pak itam dan adik-adik dia pergi memancing. Pak Itam nie dah jadi driver bot peribadi dia org. Rajin juga bapa sedara yang sorang nie melayan karenah anak2 sedara.

Inilah Rakit yang disediakan di tengah laut untuk orang-orang yang berminat memancing. Kalau nak memancing kat sini kena la bayar RM15 seorang. Bagi yang nak duduk jer atas rakit tu tak kena bayar rasanyer.

Para pemancing khusyuk memasang umpan. Tu pemancing paling muda kami. Beriya-iya dia nak memancing sampaikan masa nak naikkan joran nyaris dia yang terjatuh ke dalam laut tu.

Hubby orang yang pertama dapat ikan. Ikan kerisi (ikan nie favourite Aqeela, kalau masak taucu dia ajer la yang perabiskan)


Tangkapan yang kedua - Adik ipar dapat "Ikan Telinga Gajah" katanya. Bila memancing nie selalu gak dapat ikan-ikan yg jarang ada di pasar. (ikan nie sedap masak pindang) Oleh kerana kami nie tinggal di bandar maka ikan nie di hadiahkan kepada kami untuk di bawa pulang ke KL

Ikan-ikan yang seterusnya ikan gagok (ikan duri), dapat lebih kurang dalam 8 ekor dan seekor ikan gelama. Semua kami bawa balik KL. Kalau dah balik kampung tu tak sah kalau tak bawa balik ikan yang fresh2 nie.

Lihatlah aksi pemancing paling muda kami.

Berada di atas Rakit ini sambil melihat pemandangan laut yang terbentang luas ciptaan Allah S.W.T. terasa begitu nyaman meskipun sesekali terasa gayat dan takut apabila ombak beralun.

Inilah aksi-aksi pemancing. Rakit nie selalu penuh waktu malam. Biasa pemancing akan memancing dari malam hingga ke pagi. Maklumlah waktu malam tak der cahaya matahari macam time nie. Kami berada di sini cuma beberapa jam sahaja maklumlah bawa bebudak bila tak dapat bergerak bebas mulalah bosan.



Raya 2010

Salam,

Moga Hari Jumaat ini memberi keceriaan kepada kita semua. Hari ini dah 15 Syawal. Sesungguhnya benarlah bahawasanya masa itu EMAS. Cepat sungguh ianya berlalu. Rasanya masih belum terlewat untuk saya mengucapkan SELAMAT HARI RAYA buat semua kengkawan. MAAF ZAHIR & BATIN. Lama sungguh saya tak update blog. Keadaan diri tak mengizinkan. Hari ini curi masa sikit untuk cerita sikit pasal raya. sikit jer.

Istimewanya Hari Raya selain daripada Hari Kemenangan buat Umat Islam yang menjalani ibadah puasa, ianya merupakan hari di mana pada masa ini lah kita luangkan masa dan waktu untuk menziarahi sanak saudara. Tahun nie giliran menyambut 1st raya kat Kg. Kuala Masai, JB. So sehari sebelum raya kami bertolak pulang ke JB.

Biasanya aktiviti menziarah keluarga bermula pada hari raya kedua. Nie sebahagian daripada gambar-gambar berhari raya di JB.

Bergambar bersama anak saudara.

Tema tahun nie hijau. Aqeela bergaya dengan baju raya hasil tangan mama tercinta.

Ini halaman rumah yang pertama kami serbu pada hari raya ke 2. Rumah Pak oteh. Rumah yang wajib kami ziarahi setiap tahun. Anak-anak sibuk nak bergambar di luar rumah.



Aqeela bersama sepupu-sepupunya yang selalu buat dia lupa kat mama & papa bila tiba kampung. Aqeela cucu tunggal sebelah saya so memang selalu excited nak balik kampung coz kat sana ramai sepupu merangkap kawan-kawan.

Hari raya ke3. Bilangan konvoi beraya dah berkurang. Muka masing-masing dah keletihan. Saya bukan letih lagi dah... kalau dapat bantal mau lelap.


Hidangan pagi raya, biasala ketupat, rendang, sayur lodeh dan kuah kacang. Kat JB nie mesti ada ayam masak kicap tau. Wajib.


 

Made by Lena