Friday, September 30, 2011

Main masak-masak..... JOM!






Oh! ingin rasanya kembali ke zaman kanak-kanak
Main masak-masak.
Ambil batu dijadikan anak lesung
Cari daun-daun untuk dijadikan sayur-sayuran
Syiokkkkk ahhhh !

Anak saya tak berpeluang main macam nie dah.
Sekarang dah ada alat permainan yang berupa barang-barang dapur di rumah.
Erm! kalau mama dia rajin bolehlah guna kain felt buatkan bentuk-bentuk makanan untuk dia.
La nie mamanya yang ADO rajinnyer......




Bahan-bahan untuk hari ni .......


sebab tu saya kata main masak-masak, bahan-bahan dia cinonet jer.

sesudu makan beras perang
beberapa pokok sayur bayam
sedikit isi ikan tenggiri

Ya, puan-puan memula rebuskan beras sehingga menjadi bubur ya,
kemudian masukan isi ikan yang dah dicarik-carik
sayur bayam tu
*Saya kukus aje... masukkan bayam dalam jaring kukus, bila bubur tu dah nak kering , saya letakkan bekas tadi atas periuk bubur tu dan tutup semula tudung periuk..., biarkan dulu beberapa minit.. lepas tu angkat je la*
Sudah masak kisarkan atau lenyek sehingga mendapat tektur yang diinginkan

Inilah lunch (bubur) untuk anak kesayangan hamba hari ini.

Aeilhan dah pandai makan sekarang nie. Pandai juga memilih makanan.
Kalau tak sedap dia akan buat UWEK!UWEK!
Fuh! tak padan ngan tecik budak nie dah pandai memilih makan.

Juga setiap kali orang makan setiap itu jugalah dia nak makan. Parah macam nie.

Wednesday, September 28, 2011

Mama, ibu, ummi, mak, mummy.....


Tanggungjawab seorang ibu, emak, mama, mummy, ummi dan yang sewaktu dengannya adalah sangat BESAR.

Saya memang seorang mama yang sukar untuk berenggang dengan anak-anak kecuali waktu pejabat. Selesai waktu pejabat sekiranya tiada kerja yang perlu disiapkan secara "URGENT", maka saya akan bergegas pulang ke rumah tepat jam 6 petang. Saya amat bernasib baik kerana pejabat berdekatan dengan rumah di mana saya tidak perlu mengadap trafic jam. Jadi dalam masa 15minit saya pasti berada di depan anak-anak.

Setiap hari rutin hidup saya untuk memastikan anak saya Aqeela menyiapkan kerja sekolahnya. Saya akan berada di depan dia untuk memastikan kerja sekolahnya siap dengan kemas. Namun kebelakangan ini saya tidak mampu untuk meneruskan rutin ini.

Aqeela semakin meningkat dewasa..... saya fikir dia sudah boleh menguruskan kerja rumahnya tanpa dipantau oleh saya. Saya sama sekali silap di situ.

Sejak ada adik banyak perkara yang saya terlepas pandang sehingga keluarnya ayat-ayat cinta ini dari mulutnya,

"Adik nyer pasal lah akak hari-hari kena makan nasi lemak".

Oh! sangat kesian okey. Selama ini saya sediakan bekalan untuk dia. Hari-hari menu bertukar. Sejak ada adik hari-hari kena beli Nasi lemak. Sessi persekolahannya 7.30 pagi hingga jam 3.40 petang jadi harus makan makanan yang mengenyangkan. Terpaksalah beli NASI LEMAK.

Saya masih gagal dalam pengurusan masa. Setiap kali saya bangun untuk menyediakan bekalan untuk si kakak setiap itu jugalah si adik mahu menyusu. Tempoh menyusukan si adik selalu mengambil masa berjam2. Bagaimana saya dapat menyediakan keperluan kakak kalau adik asyik begitu.

Saya baru ada 2 orang anak, seorang berumur 9 tahun dan yang seorang masih bayi tapi hari-hari saya jadi kelam-kabut.

"Saya amat cemburu dengan ibu-ibu yang punya anak ramai dan lebih-lebih lagi ibu-ibu yang punyai anak yang masih kecil-kecil dan mampu mengendalikan masa mereka dengan baik". Statement terlampau nie

Saya harap dan berusaha untuk menjadi mama yang terbaik buat anak-anak saya. Mudah-mudahan Allah permudahkan urusan saya, AMIN.

Friday, September 23, 2011

Aidilfitri di hatiku


Wah! tajuk tak henggat macam text line tv9 lak.

Dah berkurun, dah syawal ke25 baru teringat nak ucap.....

Selamat Hari Raya daripada kami sekeluarga yer buat

saudara-mara yang mana saya tak sempat ziarah (yang dah ziarah dah minta maaf dah)

sahabat-handai serta rakan-rakan blogger

Ampun dan maaf atas segala salah dan silap kami

Sistem giliran raya kami tahun nie sambut 1st raya kat Bangsar, Kuala Lumpur. Ramai kengkawan komen duduk kat KL dekat ngan family pun ada sistem giliran ke? Fuh! nasib baik dah buat MOU sebelum nikah lagi tau. Memang saya dekat dengan family hari-hari jumpa mak abah dan adik beradik saya. Tapi suasana pagi raya (maaf bermaafan di pagi raya) tak sama dengan hari-hari biasa kan?

Raya yang pertama buat Aeilhan.
Dua beradik yang akrab. Insya Allah mudah-mudah mereka akan jadi seperti isi dan kuku. Tak moh gaduh-gaduh yer sayang jgn jealous-jealous dua-dua mama sayang.




Antara tetamu yang datang menziarah pada hari raya pertama. Tahun nie rumah mak saya diserbu oleh anak-anak buah sebelah abah. Nasib baik mereka datang berperingkat kalau datang sekali harung maka kena que la kan depan rumah tu.

2nd raya bertolak ke JB. Tahun nie beraya di Pasir Gudang bukan di Kuala Masai kerana MIL baru sahaja keluar dari hospital. Maka aktiviti menziarah sanak-saudara di JB adalah sangat terbatas.

Semoga raya kalian semua sentiasa di hati. ^_^
 

Made by Lena