Friday, September 24, 2010

Raya ke 4 - Aktiviti Memancing

Salam,

My hubby kalau balik kampung tak senang duduk kalau tak pergi memancing. Kalau dah hobi tu tak boleh nak larang kan? Raya-raya pun nak pergi memancing. Tapi kali nie yang bestnyer saya pun ikut sekali. Bawa anak dan anak sedara sekali. Cadangnya nak berkelah atas rakit memancing (titi) bersama ngan biras saya sekali. Malangnya biras saya tak dapat join sebab anak kecik dia dah terlebih beraya perut dah meragam. So saya, Aqeela dan 2 orang anak sedara jer yang join aktiviti memancing dan berkelah di atas rakit memancing.

Selalu hubby dan adik2nya memancing atas bot tetapi kali nie dia ajak saya menikmati pemandangan tengah laut di atas rakit yang di sediakan untuk orang memancing. Saya sendiri tak tau kenapa saya boleh ikut saranan hubby hari tu. Bila dah naik bot baru saya terfikir kenapala saya ikut hubby gie memancing. Bila dah sampai kat Rakit Memancing dan duduk atas rakit tu lagi saya rasa napela saya boleh ikut dia org pergi memancing. Memancing nie benar-benar memerlukan kesabaran. Lama juga nak tunggu ikan makan umpan. Aduh.... sabar jer la kalau lepak kat rumah dah tentu saya dok bergolek kat atas sofa. Hehe saya memang asyik nak bergolek jer kebelakangan nie. Pantang ada peluang.


Atas bot on the way nak pergi Rakit tempat orang memancing.

Nie Pak Itam, yang selalu melayan karenah anak sedaranya pergi memancing. Setiap kali pulang kampung, hubby mesti ajak Pak itam dan adik-adik dia pergi memancing. Pak Itam nie dah jadi driver bot peribadi dia org. Rajin juga bapa sedara yang sorang nie melayan karenah anak2 sedara.

Inilah Rakit yang disediakan di tengah laut untuk orang-orang yang berminat memancing. Kalau nak memancing kat sini kena la bayar RM15 seorang. Bagi yang nak duduk jer atas rakit tu tak kena bayar rasanyer.

Para pemancing khusyuk memasang umpan. Tu pemancing paling muda kami. Beriya-iya dia nak memancing sampaikan masa nak naikkan joran nyaris dia yang terjatuh ke dalam laut tu.

Hubby orang yang pertama dapat ikan. Ikan kerisi (ikan nie favourite Aqeela, kalau masak taucu dia ajer la yang perabiskan)


Tangkapan yang kedua - Adik ipar dapat "Ikan Telinga Gajah" katanya. Bila memancing nie selalu gak dapat ikan-ikan yg jarang ada di pasar. (ikan nie sedap masak pindang) Oleh kerana kami nie tinggal di bandar maka ikan nie di hadiahkan kepada kami untuk di bawa pulang ke KL

Ikan-ikan yang seterusnya ikan gagok (ikan duri), dapat lebih kurang dalam 8 ekor dan seekor ikan gelama. Semua kami bawa balik KL. Kalau dah balik kampung tu tak sah kalau tak bawa balik ikan yang fresh2 nie.

Lihatlah aksi pemancing paling muda kami.

Berada di atas Rakit ini sambil melihat pemandangan laut yang terbentang luas ciptaan Allah S.W.T. terasa begitu nyaman meskipun sesekali terasa gayat dan takut apabila ombak beralun.

Inilah aksi-aksi pemancing. Rakit nie selalu penuh waktu malam. Biasa pemancing akan memancing dari malam hingga ke pagi. Maklumlah waktu malam tak der cahaya matahari macam time nie. Kami berada di sini cuma beberapa jam sahaja maklumlah bawa bebudak bila tak dapat bergerak bebas mulalah bosan.



2 comments:

HaizadFirda said...

kat mane rumah rakit tu. leh bagitau x? kalu boleh no tel tuan punya rumah rakit sekali, tq.

HaizadFirda said...

leh kasi no fon tuan rumah rakit tu x? lokasi katner?

 

Made by Lena